Humboldt-Universität zu Berlin - Faculty of Mathematics and Natural Sciences - Physics Education

Dr. rer. nat. Karel Kok

Name
Dr. rer. nat. Karel Kok
Status
research assistant
Email
karel.kok (at) physik.hu-berlin.de

Institution
Humboldt-Universität → Präsidium → Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät → Institut für Physik → Didaktik der Physik
Visiting address
Newtonstraße 15 , Room 2'314
Phone number
(030) 2093-82096
Mailing address
Unter den Linden 6, 10099 Berlin

Forschungsprojekt | Research

My research focuses on how students and (prospective) teachers analyze and interpret experimental data. I am especially interested in the influence of measurement uncertainties in these processes. I have developed and evaluated teaching materials in the form of instructional material as well as experiments that highlight the importance of measurement uncertainties in data-driven decision-making.

Finished projects:

 

Publikationen | Publications

Articles

Kok, K. & Priemer, B. (2023). Assessment tool to understand how students justify their decisions in data comparison problems. Physical Review Physics Education Research, 19(2), 020141. https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.19.020141

Kok, K. & Priemer, B. (2023). Messunsicherheiten quantifizieren: Welche Maße gibt es dafür? MNU Journal, 76(4), 330–333. https://doi.org/10.18452/27043

Kok, K., & Priemer, B. (2023). Using measurement uncertainties to detect incomplete assumptions about theory in an experiment with rolling marbles. Physics Education, 58(3) 035007. https://doi.org/10.1088/1361-6552/acb87b

Kok, K. (2022). Een kop teer: Rokers consumeren een kop teer per jaar—Feit of fictie? NVOX, 47(10), 26–27. Link

Kok, K., & Priemer, B. (2022). Comparing Different Uncertainty Measures to Quantify Measurement Uncertainties in High School Science Experiments. International Journal of Physics and Chemistry Education, 14(1) 1–9. https://doi.org/10.48550/arXiv.2205.04102

Kok, K., & Boczianowski, F. (2021). Acoustic Standing Waves: A Battle Between Models. The Physics Teacher, 59(3), 181–184. https://doi.org/10.1119/10.0003659

Kok, K., Boczianowski, F., & Priemer, B. (2020). Messdaten im Physikunterricht auswerten – wann sind Messunsicherheiten wichtig? MNU Journal, 73(4), 292–295. https://doi.org/10.18452/27175

Boczianowski, F., & Kok, K. (2020). Frequenzmessung an stehenden akustischen Wellen mit dem Smartphone. MNU Journal, 73(4), 295–299. Link

Wagner, S., Kok, K., Priemer, B. (2020). Measuring Characteristics of Explanations with Element Maps. Education Sciences, 10 (2). https://doi.org/10.3390/educsci10020036

Kok, K., Priemer, B., Musold, W., & Masnick, A. (2019). Students’ conclusions from measurement data: The more decimal places, the better? Physical Review Physics Education Research, 15(1), 010103. https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.15.010103

Kok, K. (2018). Geluidssnelheid bepalen met behulp van staande golven. NVOX, (9), 456-457. Link

Thesis

Kok, K. (2022). Certain about uncertainty—What students need to know about measurement uncertainties to compare data sets. [Doctoral Thesis, Humboldt-Universität zu Berlin, Germany]. https://doi.org/10.18452/24782

Conference Proceedings

Kok, K., Priemer, B. (2023). Einführung von Messunsicherheiten im Unterricht. In S. Habig (Ed.), Lernen, Lehren und Forschen in einer digital geprägten Welt (Vol. 43). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung 2022 in Aachen, Universität Duisburg-Essen. Link

Kok, K., Priemer, B. (2022). Evaluating students’ justifications in a data comparison problem. In S. Habig (Ed.), Unsicherheit als Element von naturwissenschaftsbezogenen Bildungsprozessen (Vol. 42). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung 2021 (online), Universität Duisburg-Essen. Link

Kok, K., Priemer, B. (2020). Messunsicherheiten als Ausgangspunkt der Förderung im Umgang mit Daten. In S. Habig (Ed.), Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen (Vol. 40, pp. 880-883). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Wien 2019, Universität Duisburg-Essen. Link

Kok, K., Priemer, B., & Musold, W. (2019). Der Einfluss von Nachkommastellen auf die Hypotheseänderung aufgrund von Daten. In C. Maurer (Ed.), Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe (Vol. 39, pp. 524-527). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Kiel 2018, Universität Regensburg. Link

Books

Bouwens, R., Doorschot, P., Frankemölle, J., Kok, K., van Reisen, J., Sonneveld, W. (2020) Overal Natuurkunde, 6 vwo. Noordhoff Uitgevers, Groningen, the Netherlands, fifth edition

Bouwens, R., Doorschot, P., Frankemölle, J., Kok, K., van Reisen, J., Sonneveld, W. (2020) Overal Natuurkunde, 5 vwo. Noordhoff Uitgevers, Groningen, the Netherlands, fifth edition

Bouwens, R., Frankemölle, J., Kok, K., van Reisen, J., Sonneveld, W. (2020) Overal Natuurkunde, 5 havo. Noordhoff Uitgevers, Groningen, the Netherlands, fifth edition

Bouwens, R., Doorschot, P., Frankemölle, J., Kok, K., van Reisen, J., Sonneveld, W. (2019) Overal Natuurkunde, 4 vwo. Noordhoff Uitgevers, Groningen, the Netherlands, fifth edition

Bouwens, R., Doorschot, P., Frankemölle, J., Kok, K., van Reisen, J., Sonneveld, W. (2019) Overal Natuurkunde, 4 havo. Noordhoff Uitgevers, Groningen, the Netherlands, fifth edition

Bouwens, R., Doorschot, P., Kok, K., de Koter, A., Majewski, R., Massolt, J., Moraal, M., Nijsten, W., Vreeling, J., Woldhuis, E. (2017) Overal Natuurkunde, 3 vwo. Noordhoff Uitgevers, Groningen, the Netherlands, fifth edition

Bouwens, R., Doorschot, P., Kok, K., de Koter, A., Majewski, R., Massolt, J., Moraal, M., Nijsten, W., Vreeling, J., Woldhuis, E. (2017) Overal Natuurkunde, 3 havo. Noordhoff Uitgevers, Groningen, the Netherlands, fifth edition

Teaching Material

Digital Learning Environment on Measurement Uncertainties (original, german): https://lernen.physik.hu-berlin.de/Messunsicherheiten/

Digital Learning Environment on Measurement Uncertainties (translated, english): https://lernen.physik.hu-berlin.de/measurementuncertainties

 

Vorträge und Poster | Talks and Posters

Kok, K., Priemer, B. Kompetenzen im Vergleichen von Daten bei Physik Lehramtsstudierenden. Poster presented at the GDCP Jahrestagung, Hamburg, Germany, 2023 (Poster)

Maut, C., Kok, K., Priemer, B., Wagner, S. Entwicklung eines Assessments zum kritischen Denken. Poster presented at the GDCP Jahrestagung, Hamburg, Germany, 2023

Kok, K., Priemer, B. Measurement Uncertainties: when to introduce the topic in secondary education? Paper presented at the GIREP conference, Kosice, Slovakia, 2023 (Slides)

Kok, K. Een hoogtemeting uit je duim zuigen.Workshop at the WND conference, Noordwijkerhout, the Netherlands, 2022 (slides)

Kok, K. Zeker over je resultaat. Seminar at the HAN University of Applied Sciences, Nijmegen, the Netherlands, 2022 (invited talk, slides)

Kok, K., Priemer, B. Einführung von Messunsicherheiten im Sekundarschulbereich. Talk at the GDCP Jahrestagung, Aachen, Germany, 2022 (Slides)

Kok, K., Priemer, B. Certain about uncertainty: students' ability to compare data sets. Paper presented at the NARST conference, Vancouver, Canada, 2022 (Abstract, Slides)

Kok, K., Priemer, B. Eine Analyse der Begründungen von Schüler*innen in Datenvergleichsaufgaben. Talk at the GDCP Jahrestagung, online, Germany, 2021 (Slides)

Kok, K. Mit Sicherheit unsicher - Eine Einführung zu Messunsicherheiten. Talk at the MNU Bundeskongress, Berlin (online), Germany, 2021 (Slides)

Kok, K., Priemer, B. A Digital Learning Environment To Compare Data Sets – First Results. Poster presented at the GDCP Jahrestagung, Aachen (online), Germany, 2020 (Poster)

Kok, K. Het onzekere voor het zekere. Seminar at the HAN University of Applied Sciences, Nijmegen, the Netherlands, 2019 (invited talk)

Kok, K. Een smartphone experiment met kritische data-analyse. Workshop at the WND conference, Noordwijkerhout, the Netherlands, 2019

Kok, K., Priemer, B. Förderung im Umgang mit Daten über Messunsicherheiten. Poster presented at the GDCP Jahrestagung, Wien, Austria, 2019

Kok, K. Frequenzspektren von Flöten - Ein Smartphone-Experiment. Workshop at the MNU Jahrestagung, Berlin, Germany, 2019 (Folien)

Kok, K., Priemer, B. Förderung im Umgang mit Daten. Poster presented at the Tag der Bildungsforschung, Essen, Germany, 2019

Kok, K., Priemer, B. Changing hypothesis based on data sets. Paper presented at the GDCP Jahrestagung, Kiel, Germany, 2018

 

Lehre | Teaching

SoSe 23: Ausgewählte Themen der Physik (Übung zur VL für Bachelorstudierende des Lehramts an Grundschulen)

WiSe 22/23: Einführung in die Didaktik der Physik (Übung zur VL Masterstudierende des Lehramts an Grundschulen)

SoSe 22: Ausgewählte Themen der Physik (Übung zur VL für Bachelorstudierende des Lehramts an Grundschulen); Fachwissenschaftliche Vertiefung (Seminar für Masterstudierende des Lehramts an Grundschulen); Theorie- und Forschungsansätze in der Physikdidaktik (Seminar für Masterstudierende des physik Lehramts)

SoSe 21: Ausgewählte Themen der Physik (Übung zur VL für Bachelorstudierende des Lehramts an Grundschulen)

SoSe 20: Ausgewählte Themen der Physik (Übung zur VL für Bachelorstudierende des Lehramts an Grundschulen)

WiSe 19/20: Didaktik der Physik (Übung zur VL für Masterstudierende des Lehramts Kombibachelor Physik)

SoSe 19: Demonstrationspraktikum (Praktikum für Masterstudierende des physik Lehramts)

SoSe 18: Demonstrationspraktikum (Praktikum für Bachelorstudierende des physik Lehramts)

 

Soziale Medien | Social Media

Research Gate